/
22

Franki Construct en Willemen Infra bouwen mee aan Oosterweel

‹ Prev Next ›

Met de selectie van de twee laatste bouwconsortia maakt Lantis zich klaar om de werken aan de Oosterweelverbinding, die in 2018 al van start gingen op Linkeroever en in Zwijndrecht, vanaf dit jaar ook volop te starten op Rechteroever. Vanuit de Willemen Groep zullen Franki Construct en Willemen Infra de komende 10 jaar meebouwen aan deze grootste opdracht ooit op vlak van openbare werken in Vlaanderen. Beide bedrijven maken deel uit van TM ROCO, dat zich zal ontfermen over de realisatie van de Kanaaltunnels en de aanleg van de nieuwe R1 Noord.

De komende tien jaar zal de verkeersinfrastructuur in Antwerpen een grondige metamorfose ondergaan: verschillende tunnels zullen verschijnen om de Antwerpse Ring finaal rond te maken. Het viaduct van Merksem zal worden afgebroken om plaats te maken voor een volledig verdiepte en gedeeltelijk overkapte Ring.

Het deelproject Rechteroever vormt, via de Oosterweelknoop, de verbinding tussen de Scheldetunnel en de R1, zowel in noordelijke als in oostelijke richting. Om dit alles op een zo kort mogelijke termijn te realiseren, is het nodig om tijdelijk een nieuwe R1 aan te leggen ten oosten van de bestaande R1. De Antwerpenaar kan alvast beginnen uitkijken naar een vernieuwde stad, eentje waar een verkeersveilige infrastructuur de basis vormt voor groene ademruimte.

“Werf van de eeuw”

De werken aan de Oosterweelverbinding zijn van een zelden geziene omvang en vormen een stevige injectie in de Vlaamse economie. Heel wat Vlaamse bouwbedrijven tekenen de komende jaren present op een van de vele Oosterweelwerven. “We zullen zowel op het land als onder water huzarenstukjes uitvoeren. Dat we daarvoor kunnen rekenen op een brede expertise en de strafste koppen uit onze bouwwereld, stemt ons bijzonder tevreden. De uitdaging wordt stevig, het team dat we verzameld hebben, vormt daarop het beste antwoord”, zegt Peter Vanhoegaerden, operationeel directeur van Lantis.

ROCO

Vandaag maakt de bouwheer bekend dat het twee bedrijven uit onze bouwgroep heeft geselecteerd voor de bouw van de tunnels op de bodem van het Albertkanaal en van de werken om de bestaande Ring in het noorden van de stad te vervangen door een verdiepte Ring. De contracten hebben een totale waarde van om en bij de 2,3 miljard euro. Franki Construct (burgerlijke bouwkunde) en Willemen Infra (wegenwerken) voeren de werken uit samen met BESIX, Cordeel, DEME, Denys, Jan De Nul en Van Laere.

“Het deelproject Rechteroever heeft een in Vlaanderen nooit geziene omvang en complexiteit. Dit project is echt een paradepaardje voor de civiele sector. We zijn dan ook bijzonder fier dit project binnen te halen in een context waarin civiele bouwgroepen dergelijke projecten nodig hebben voor hun relance en als opstap voor de verdere uitbouw van hun deskundigheid, die ook de export zou moeten ten goede komen”, klinkt het vanuit de TM ROCO.

Start in de zomer

ROCO start in de zomer met het verleggen van een Schijnkoker naast het viaduct van Merksem. Die werken zijn nodig om daar een tijdelijke verkeersverbinding te maken die het verkeer zal opvangen eens de afbraak van het viaduct van Merksem in 2024 start.

De werkzaamheden op Rechteroever kunnen dit jaar lokaal hinder veroorzaken. De daaropvolgende jaren is bovenlokale hinder mogelijk. Een uitgebreid pakket aan Minder Hinder-maatregelen moet er voor zorgen dat de hinder steeds tot een minimum beperkt blijft. Zo wordt er gedurende de werken steeds een maximale capaciteit voor de weggebruikers voorzien.

Bekijk de video. 

 

5 januari, 2021 - 09:15

Willemen Infra is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen en is een toonaangevende wegenbouwer en asfalt- en betonproducent.

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.

/
22